Saturday 24 September 2011

Sejarah Kerajaan Korea

Umur Prehistoric
Penemuan arkeologi telah menyatakan bahawa penempatan pertama di Semenanjung Korea berlaku pada 700.000 tahun yang lalu.

Go-Joseon (2333 - 108 sebelum Masihi)
Menurut legenda, pengasaskan Go-Joseon kerajaan Korea yang pertama adalah  pada 2333 BC. Selepas itu, beberapa suku kaum bergerak dari bahagian selatan Manchuria Semenanjung Korea.

Tempoh Tiga Kerajaan (57 B.C. - A.D. 676)
Kerajaan tiga, Goguryeo, Baekje dan Silla, telah ditubuhkan pada Abad yang ke-1 AD. Dalam tempoh inilah , bermulanya sistem politik dalam kerajaan, kepercayaan agama-agama mula berlaku seperti (agama Buddha dan Konfusianisme), Dengan adanya sistem inilah terbentuk tamadun didalam kerajaan mereka dan dibangunkan dari semasa ke semasa.

Unified Silla Kingdom (676-935)
Unified Silla Kingdom menggalakkan pembangunan budaya dan seni, dan populariti Buddhisme mencapai kemuncaknya pada tempoh ini. Unified Silla Kingdom merosot kerana perdebatan untuk ketuanan di kalangan kelas yang mulia, dan dilampirkan oleh Goryeo dalam 935.

Dinasti Goryeo (918 - 1392)
Dinasti Goryeo telah ditubuhkan pada tahun 918. Agama Buddha menjadi agama negeri pada masa ini dan banyak mempengaruhi politik dan budaya. Item yang terkenal yang dihasilkan pada masa ini termasuk Goryeo Celadon dan Koreana Tripitaka. Semasa Dinasti Goryeo, Jikji, jenis logam alih yang tertua di dunia telah diterbitkan. Ia dicipta 78 tahun sebelum jenis logam Jerman alih yang dicipta oleh Gutenburg. Kekuatan Dinasti Goryeo menurun secara beransur-ansur dalam separuh kedua abad ke-14.

Dinasti Joseon (1392 - 1910)
Dinasti Joseon telah ditubuhkan pada akhir abad ke-14. Confucianisme menjadi ideologi negeri dan mengenakan pengaruh yang besar ke atas seluruh masyarakat. Dinasti Joseon yang dihasilkan Hangeul, abjad Korea, yang dicipta pada tahun 1443, semasa pemerintahan Raja Sejong. Kuasa dinasti merosot dengan ketara lewat kerana pencerobohan asing, bermula dengan pencerobohan Jepun 1592.

Tempoh Jajahan Jepun (1910 - 1945)
Pada tahun 1876, Dinasti Joseon terpaksa mengamalkan dasar pintu terbuka mengenai Jepun. Pengilhakan Jepun Korea berakhir pada tahun 1910, dan orang Korea terpaksa menerima penjajahan Jepun sehingga penyerahan Jepun, yang berakhir Perang Dunia II.

Republik Korea (1945 - Sekarang)
Pada tahun 1945, Jepun menyerah kalah kepada pihak Berikat dan menarik diri dari Semenanjung Korea. Semenanjung Korea pada masa itu terbahagi kepada dua zon, Selatan dan Korea Utara. Perang Korea meletus pada 25 Jun, 1950 dan pertempuran berakhir apabila gencatan senjata telah ditandatangani pada 27 Julai, 1953. Pada tahun 2000, sidang kemuncak bersejarah berlaku antara Selatan dan Korea Utara dalam Pyeongyang, ibu kota Korea Utara.







No comments:

Post a Comment