Sunday 25 September 2011

Iklim/Cuaca negara Korea


Iklim Korea dianggap sebagai iklim benua dari sudut pandangan yang sederhana dan iklim monsun dari sudut pandangan pemendakan. Iklim Korea berlaku sepertimana negera-negara eropah juga. Juster itu, sekiranya anda berada di korea sepanjang tahun. Anda akan melihat empat musim diantaranya ialah bunga, panas, gugur, dan musim sejuk.  
Musim bunga Korea    :  Spring berlangsung dari akhir Mac hingga Mei sepanjang tahun. Anda akan melihat pelbagai bunga yang akan menghiasai negara korea. Diantara bunga yang memberikan keindahan terhadap memandangan dinegara ini ialah ceri. Ianya meliputi bukit bukau, hutan, gunung dan kawasan-kawasan pertanian dan juga taman-taman. Inilah diantara masa yang amat menarik dan merehatkan mata.        
Musim panas Korea    :   Musim panas berlangsung dari bulan Jun hingga awal September. Ia adalah masa yang panas dinegara korea. Namun panas yang anda akan rasai tidaklah seperti panas ditimur tengah. Panas disini ialah panas lembab yang menarik.             
Musim luruh Korea       : Musim luruh berlangsung dari bulan September hingga November dan menghasilkan cuaca yang sederhana. Ia adalah musim terbaik untuk melawat Korea.             
Winter of Korea          : Winter berlangsung dari Disember hingga pertengahan bulan Mac. Ia boleh sejuk pada masa ini disebabkan oleh kemasukan udara Siberia sejuk. Salji lebat di bahagian utara dan timur Korea membuat syarat-syarat ski yang menggalakkan.

No comments:

Post a Comment